Sociala medierdagen

Sociala medier-världen är snabbt föränderlig och det uppstår ständigt nya ord och begrepp som kan vara bra att känna till. Vi tycker det är viktigt att fler kan känna sig inkluderade och har därför satt ihop en ordlista!

Något ord du saknar eller undrar över? Tveka inte att höra av dig till oss på mail, via vår Facebook-sida eller Instagram.

Vi ses i Norrköping den 18 oktober!

Ordlista

För sociala medier

. . .

Algoritmer – En förinställd instruktion för hur man löser ett problem. I kontexten sociala medier handlar det oftast om hur plattformarnas flöde är programmerade för att visa oss en viss typ av innehåll framför annat.

AR – Augmenterad verklighet eller förstärkt verklighet. När ett digitalt lager läggs över den fysiska verkligheten. Det kan göras genom dedikerade glasögon eller genom mobiltelefonen som i spelet Pokémon Go.

Connecta – Att lägga till en person som kontakt på LinkedIn. Det behöver inte vara med en person som man känner sedan tidigare eller har träffat i verkligheten.

Content – Innehåll i form av exempelvis bild, video, text i sociala medier.

Dark social – Webbtrafik som ej går att spåra och som märks som direkt trafik i analysverktyg. Inkluderar exempelvis aktivitet i chatappar som Messenger och WhatsApp.

Digitalt ekosystem – När olika digitala kanaler som webb, sociala medier, nyhetsbrev samverkar med varandra.

Engagemang – När dina följare gillar, delar eller kommenterar ditt innehåll.

Fake news/Fejkade nyheter – Osanna nyheter som sprids på nätet

Filterbubbla – Innehåll som filtreras automatisk efter personen tidigare aktiviteter och sökningar

Funnel – Enkelt översatt som “säljtratt”. Alltså att man “fångar in” kunden i den breda ovansidan på tratten och sedan leder kunden vidare genom olika aktiviteter som slutar med sälj i den smalaste delen av tratten.

GDPR – General Data Protecting Regulation – dataskyddslag som träder i kraft den 25 maj 2018 och reglerar på vilket sätt användardata får samlas in och sparas.

Google Analytics – Mätverktyg som är branschstandard för mätning av bland annat besök och sidvisningar till webbplatser.

Growth hacking – Mindset hos person som har som mål att skapa tillväxt. Det kan t.ex. handla om att sätta ihop ett team som jobbar med att hitta nya metoder för att öka användarbasen för en tjänst.

Hacka – Att ta sig an ett problem på ett nytt sätt eller oväntat knep. Används inom tech och IT som ett begrepp för att hitta på innovativa lösningar på problem. Ordet kommer från “datahacker” men har fått en mer positiv betydelse på senare år.

Hub – En plats där person med likasinnade intressen och mål samlas.

Influencer – Person med stor följarskara på sociala medier som har sina följares förtroende och kan använda det för att till exempel påverka sina följares beslut.

Kompensations-googla – När man vill förändra eller vidga filterbubblor eller vilka automatiserade annonser. T ex genom att Googla på specifika eller slumpmässiga saker för att styra eller förvirra sökmotorn.

Konvertering – Omvandla aktiviteter till mål. Exempelvis att omvandla en följare på Instagram till ett sälj i en webbshop.

Leadsgenerering – Att skapa fler intresserade för din produkt eller tjänst

Pinna – Att lägga till en bild i en anslagstavla på social medienätverket Pinterest

ROI – Return of investment, alltså hur mycket du får tillbaka för det du investerat. Till exempel sälj för 50 000 kr för annonsköp på Facebook på 10 000 kr.

ROR – Return of relationship. Ett nytt förhållningssätt som beskriver ett fokus på vad du får tillbaka genom relationer som skapats genom sociala medier snarare än investerat kapital.

Rörligt innehåll – Samlingsnamn för video, GIF, Boomerangs och animationer.

SEO – Search engine optimization eller sökmotoroptimering. Aktiviteter som gör att en webbsida blir mer relevant enligt Google och andra sökmotorer och på så vis hamnar högre upp i sökresultaten på särskilda nyckelord och fraser.

Snappa – Att skicka en bild eller video på Snapchat

So Me – Förkortning av “Sociala medier”

Social mediestrategi – Skapa ett vinnande koncept för din närvaro på sociala medier

Social selling – Att använda sociala medier i sin säljstrategi.

Start up – Ett entreprenörsdrivet företag med ambition att växa snabbt. Startup-företag tar ofta in investeringar från t.ex. riskkapitalister. Många startups finns inom techbranschen och har ambitionen att skapa innovativa produkter eller tjänster.

Svajpa – Dra fingret för att exempelvis byta bild på en mobiltelefon

Troll – Användare på sociala medier vars främsta ambition är att uppröra, förstöra samtal och debatter, provocera eller sprida hat.

Viralgranska – Granska eller vara källkritisk till information på nätet, till exempel videos eller artiklar som får stor spridning på Facebook

VR – Virtuell verklighet. Datateknik i verklig eller inbillad miljö som simulerar en persons fysiska närvaro. Görs i dag i huvudsak genom headsets som HTC Vive eller Oculus Rift.

Äggkonto – Anonymt konto på sociala medier, främst Twitter. Namnet kommer från att ens profilbild är ett ägg på Twitter om man inte lägger till en egen bild.